Tuesday, April 7, 2009

BERAT SAMA DIPIKUL

Tentunya semangat yang terkandung dalam ungkapan yang kita telah sepakati ini, bererti tolong menolong, muafakat atau kerjasama. Cuma yang mahu dipersoalkan ialah, dalam dunia realiti BERAT itu bermaksud apa atau bagaimana? Apakah  BERAT yang dimaksudkan  itu boleh ditimbang untuk mendapatkan ukurannya?  Lalu kita kata gram, paun, kati atau sebagainya.

Seguni beras mungkin boleh dibeli dengan seratus ringgit. Kerana beras punya nilai kuantitatif.  Tapi jika begitu maksudnya BERAT tidak semua harus dipikul bersama. Maka tentu ada makna lain yang dimaksudkan dengan BERAT dalam ungkapan ini. Yang bukan Kuantitatif sifatnya tapi Kualitatif. Umpamanya, apakah ukuran untuk kita menimbang beratnya sesuatu pekerjaan? Mungkin bolehlah kita gariskan berat itu pada timbangan kemaslahatan bersama. Dan…….

Sebagai Renungan

Beratnya Kemerdekaan Tidak Terpikul, Jika Tidak Bersama Menjulang Daulat.

Beratnya Keamanan Tidak Terpikul Jika Tidak Bersama Menjauh Sengketa.

Beratnya Visi Tidak Terpikul Jika Tidak Bersama Menjaga Muafakat.

*******************

Tapi bagaimana dengan Beratnya rindu Laila kepada Majnun,

Berat rindu Isteri kepada Suami

Hanya Cinta  Sahaja Jadi Penimbangnya.

********************

Sebenarnya bukanlah maksud hati untuk menemukan dengan  tepat makna BERAT.  Tapi kerana maksud yang tersirat,  Untuk mengenal sahabat dan teman  yang boleh saya katakan padanya ‘Ini Milik Saya, Milik Anda Juga, Kerana Ia Milik Kita’.

1 comment:

  1. Beratnya pemikiran kak Shon bukan sebab rumitnya. Tapi sarat dengan makna.

    ReplyDelete