Tuesday, March 24, 2009

JUARA

Teringat akan perkara yang terlintas di fikiran kelmarin, saat dalam perjalanan pulang menuju ke kampung halaman.

'SABAH VFM, Alaaap Bana' itulah siaran pilihan ketika dalam pemanduan ke destinasi. Berkumandang Lagu-lagu Sama bersilih ganti. Tertanya-tanya lagu mana satu yang bakal menjadi JUARA carta. Menarik juga mengikuti siaran ini, walau tidak membelai rasa boleh juga menghiburkan.
Yang lebih bermakna siaran ini meninggalkan satu persoalan dalam diri. Apakah jika satu lagu telah bergelar JUARA, terjaminkah ia sentiasa hidup di jiwa pendengar sepanjang zaman.

Sekadar Renungan, Dulu bukankah ada satu binatang Dinasour namanya. Bertubuh besar, rupa menggerunkan malah mungkin mendengar suaranya sahaja bisa memecut deras denyutan jantung. Namun masihkah ditemui ? Jika ya….di mana ? Dinasour telah hilang ditelan zaman. Dinasour gagal mandiri, tiada upaya beradaptasi terhadap perubahan zaman. Jika ditemui hanya replikanya sahaja atau fosilnya yang menjadi kajian. Itulah nasib Dinasour, dia bukan JUARA sepanjang zaman.

Kembali Kepada Persoalan JUARA.

Apakah ada qudrat kita memartabatkan Bangsa agar menjadi JUARA sepanjang zaman ? Jika Bangsa kita zahir dalam lagu atau berentap dalam persada seni semata akan agungkah Bangsa kita. Sedangkan Bangsa yang berdendang dengan irama lagu sudah tentu citarasa pendengar menjadi kuasa menjuarakannya.

Mungkin jawapan ini boleh dipersoal. Sebaliknya tidak salah juga jika direnung bersama. Kehebatan Bangsa tidak tangkas melangkah dengan jejari tubuh di luar Bangsa itu sendiri. Malah jika bersilat bagai pahlawan, bukanlah penonton menentukan nasib. Kemenangan bukan kerana citarasa mereka yang bersorak gembira atau suka.

Kemegahan Bangsa muncul dari keringat jasad Bangsa itu sendiri. Bangsa sendiri juga yang mencorak citarasa yang berpengaruh.

Bangsa bukan tidak punya rupa, tidakkah Jati Diri itu menjadikannya rupawan. Mari kita bersoal lagi. Dengan apa kita martabatkan Bangsa ini agar gagah menongkah masa.

No comments:

Post a Comment