Tuesday, March 24, 2009

CARA SENDIRI

……Aku Bukanlah Seorang Perwira
Gagah Menghunus Senjata
Namun Aku Rela Berjuang
Walau Dengan
CARA Sendiri
Demi Cinta Ini……
(petikan lagu WARISAN dendangan Allahyarham Sudirman Haji Arshad)

Kita punya CARA tersendiri. Tentukan kita tidak akan kehilangan CARA. CARA kita adalah minda dan jiwa kita. Tapi kita perlu bertanya pada diri sendiri. Mampukah CARA kita mengurus tanggung jawab walau apapun amanah dipikulkan ?

Sekumpulan manusia cacat dipertanggungjawabkan kepada anda. Andalah pemimpin kepada mereka yang Buta, mereka yang Pekak, mereka Berkurap, mereka yang Kerdil. Lantas apa yang mampu dilakukan dengan kehadiran mereka sebagai pengikut Anda. Menunjuk jalan tidak nampak, berkata tidak didengar. Mungkin dengusan kecil tanda keluhan.., mereka ini menyusahkan sahaja. Lebih baik tidak jadi Ketua jika beginilah pengikutnya.

Namun si Buta penuh bangga bersuara kepada anda “Akulah si Buta, biarlah aku meniup lesung, walau kena abuk mata ku, tak akan bertambah buta mata ku, memang mata ku buta pun, sesuailah kerja ini dengan aku.

Berkata pula si Pekak dengan suara berkobar kepada anda “Akulah si Pekak, biarlah aku membakar meriam, walau besar manapun bunyi dentum meriam, tak akan bertambah pekak telinga ku, memang telinga ku pekak pun sesuailah kerja ini dengan aku.

Alangkah hebatnya mereka ini. Walau tidak sempurna kejadiannya, jiwa dan minda mereka tidak cacat. Mereka mampu mengenal cara. Lalu mereka bukan manusia melukut di tepi gantang. Mereka tahu bagaimana untuk berperanan.

Lalu bagaimana dengan KITA. Dengan Kesempurnaan jasad dan Keindahan fizikal KITA apakah KITA boleh mengatur sekecil-kecil tugas sehinggalah sebesar-besar peranan ?

Sekali lagi KITA jangan kehilangan CARA. Andai Kita lemah “membangunkan” janganlah kita kuat “merobohkan”. Mana mungkin kita menduga, sepatah perkataan kita, mampu membetulkan haluan yang salah.

No comments:

Post a Comment