Wednesday, March 25, 2009

APA ADA PADA NAMA


Penting sangatkah NAMA ? TENTU SEKALI.

Tidak ada dalam urusan kehidupan yang tanpa NAMA. Sekadar contoh….
Memanggil…, nama akan disebut.
Memakai ….., nama perlu dikenali.
Menggunakan….., nama perlu diketahui.
Semuanya perlu Nama. Jika tidak, segalanya tidak keharuan dan tidak menentu. Bayangkan, kita menggunakan selipar di kepala dan meletakkan songkok di tapak kaki. Perbuatan sangat merosakkan Nama. Kerana Nama itu telah kehilangan manfaat dirinya lantaran tidak diletakkan pada kedudukan dirinya yang sebenar.

Pepatah Melayu berbunyi ;Harimau Mati Meninggalkan Belang, Gajah Mati Meninggalkan Gading, Manusia Mati Meningalkan Nama.

Begitulah NAMA. NAMA berada di mana-mana. Pada nama ada kemahsyuran, pada nama ada pengaruh, pada nama ada kuasa, pada nama ada maruah. Tapi beringatlah mungkin dengan nama api kebencian akan menyala, dendam kesumat tidak berkesudahan.

Oleh itu bagaimana sebenarnya hakikat NAMA.

NAMA tidak pernah menamakan Dirinya. NAMA itu dinamakan. Tapi siapa yang menamakan. Kitalah yang menamakan. Menamakan adalah kehebatan Kita. Malah menamakan adalah sifat kita yang dinamik kerana menamakan datangnya dari Aqal. Selagi Aqal waras selagi itu menamakan menjadi perbuatan kita. Masa akan datang mungkin muncul Nama yang kita tidak pernah dengar, tidak pernah menggunakannya atau tidak pernah merasa kebaikkan darinya. Nama baru itu hasil rekacipta kita, kerana Aqal kita akan sentiasa mencari jawapan kepada persoalan yang kita hadapi.

Nama juga membawa persoalan besar yang perlu difikirkan. Walau nama diberi tapi adakah yang memberi nama itu semuanya KITA ? Sesungguhnya ada satu himpunan nama-nama dan ada satu nama besar yang bukan kita yang menamakannya.

“Insan” dan “Islam” adalah nama pemberian yang Maha Kuasa. Tentunya nama ini berbeza penamaannya dengan penamaan biasa. Mungkin salah satu, kerana nama ini mengandungi unsur diri PEMBERINYA. Marilah kita terus merenung dan berfikir tentang nama-nama yang ada dan nama-nama akan datang…….

No comments:

Post a Comment