Sunday, March 29, 2009

HILANG

Bayangkan anda jadi HILANG ingatan. Siapa pun atau apa pun anda tidak kenal. Alangkah sukarnya mengurus hidup jika semuanya umpama baru bermula sedang usia telah lama meniti zaman. Tragedisnya HILANG ingatan, seperti nadi tidak berdenyut, deria tidak merasa, jiwa tidak bergelora, akal tidak  berfikir. Dapatkah dikembalikan ingatan yang HILANG.  Apakah kita perlu  kembali ke sungai untuk berenang lemas jika itu saja peristiwa yang bisa memulihkan ingatan?  Apakah perlu kita mengulang tangisan yang pilu tunduk dicerca jika hanya itu saja penawar ingatan yang HILANG.  Sukarnya melakukan itu semua.

Jika kita punya wang beli saja yang baru jika barang lama HILANG. Atau pinjam saja dari mereka yang pemurah jika tidak mampu mendapatkan yang baru. Barang HILANG ! sebenarnya bukan hanya soal mendapatkan yang baru atau meminjam pada yang ada. Bagaimana jika barang itu pemberian yang teristimewa  atau barang pusaka atau juga warisan. Mungkin yang baru tidak  sama nilai dan ertinya dengan yang lama.

HILANG, tentu sakit bukan…., jika yang hilang itu orang kesayangan kita. HILANGnya bertemu Ilahi. (Al-Fatihah buat Allahyarham Terang Bin Jamal dan Allayarham Maujud Bin Terang).  HILANG di mata di hati jangan, maka tentulah jiwa dilaram  duka, rindu menyelubung rasa. Ingin berjumpa tidak bertemu, mencari entah di mana. Begitulah keHILANGan, pergi tapi tak padam dari ingatan. 

Mereka HILANG, walau tanpa pertalian darah, kita tetap mendambakan mereka. Kerana pada jasad mereka menyala semangat juang yang membara, memugar idealisma yang penuh pedoman. Mereka manusia menunjuk arah, memimpin untuk mendapat redha. Justeru itu amatlah terkesan keHILANGANgan manusia berteladan apatah manusia karamah. Turutlah kita menghadapi getir perjuangan mereka kerana tentu jutaan  nyawa yang mahu mereka HILANG di medan juang.

Semakin kusut kerana HILANG. Hidup semakin kacau. Mana tidaknya kemanusiaan diperkosa, sistem porak peranda. Mungkin inilah kebejatan besar, kerana HILANG hidayah.

Cukuplah dengan yang HILANG,

HARI ini, kesungulan saya tidak terkira, murung tak tidak mampu bersembunyi.   Buat apa pun tak kena. Apapun  dicapai seperti tidak berbentuk.  Laptop LAMA saya rosak, sudah dua hari. Bagaimana saya dapat mengingat semuanya;   rekod, fail, nombor, catatan, semuanya. Paling sayang bait ayat-ayat hikmat saya juga turut serta baris kata-kata itu tak mampu saya selamatkan. Semua data saya HILANG. HILANGnya umpama satu peti ingatan saya HILANG

No comments:

Post a Comment