Friday, August 28, 2009

SIAPA UNTUNG

Jangan salah faham dengan niat mengajukan soalan ini. Kerna bila bertanya tentang harga ; bukanlah nilai materi yang dimahukan. Soalan itu  berbunyi;

BERAPAKAH HARGA DIRI ANDA ?

Ingat ya…, Harga yang ditanya itu bukan pula merujuk kepada harga diri luaran tapi harga diri dalaman. Kerana harga diri luaran itu ada ketika tidak searas dengan harga diri dalaman. Ya.., bukankah si Miss World itu harganya sangat mahal! Pun begitu,  dalam konteks yang dimaksudkan berapapun  harga diletak,  simpan saja jawabannya  untuk diri masing-masing.

Cuma jika meneliti  jawaban diberi;  Siapakah nanti yang amat beruntung jika Harga Diri yang diletak itu begitu tinggi. Pasangan kita, keluarga atau teman-teman kita?

Saya ajukan jawapan sendiri  sekadar satu perkongsian pandangan;

Pertama; Jika punya Harga Diri yang tinggi, KEUNTUNGANNYA bisa saja berharga  kepada Siapa yang berada dalam  lingkungan pengaruh kita. Dan jika lingkungan pengaruh kita besar maka banyaklah yang beruntung.  Bukan hanya pasangan, keluarga mahupun teman-teman.  

Kedua: Jika punya Harga Diri yang tinggi, KEUNTUNGANNYA bisa juga berharga  kepada Siapa yang berada dalam  medan pertanggungjawaban kita. Dan jika medan pertanggungjawaban kita besar maka banyaklah yang beruntung. Seperti telah disebut, bukan hanya pasangan, keluarga atau teman-teman saja yang untung. Malah lebih ramai dari itu.

Sejenak kita renungkan  tentang diri masing-masing. Apakah kita punya lingkungan pengaruh atau medan tanggungjawab? Soal kecil atau besar keduanya, usah dulu bicarakan.

Jika tidak punya; mungkinkah  bererti Harga Diri yang tinggi itu – “bukan menjadi kebaikan pada orang lain tapi cukup menjadikan kita orang baik”.

No comments:

Post a Comment