Tuesday, September 1, 2009

31 OGOS DATANG LAGI

31 Ogos datang lagi. Dalam Takwim Negara tarikh ini sungguh keramat. Semua orang  tahu kenapa? Namun, cuba kita tanyakan;  Apa bezanya 31 Ogos kini  dengan 31 Ogos yang telah meninggalkan kita 52 tahun dahulu?

Sebahagian peristiwa dikhabarkan….,

Dulu dengan ubi kayu mereka  hidup. Tapi sekarang anda  hidup dengan aneka hidangan, namanya pun susah disebut oleh moyang kita – seperti  Pizza Hut!

Dulu jika ke pasar minggu dengan wang RM 10.00, penuh barang di tangan Tapi  sekarang meminum secawan kopi pun harganya mencecah RM 10.00 – anda tahu di mana tempatnya ?

Dulu bendang itu sumber rezekinya si petani.  Sekarang ia menjadi  milik para taukeh kaya. Malah , ada yang berubah wajah, bukan padi ditanam tapi di atasnya tersergam mewah rumah si kaya raya.

Mendengarnya begini, banyak yang terdetik dihati. Sayu, Kecewa ! Entahlah.., tapi mungkin juga tidak.

Sebenarnya apa yang mahu dicari pada 52 tahun dahulu?  Sedangkan kalau ditonton cerita 52 tahun dahulu,  tentu warnanya hitam putih. Dan siapa yang akan  suka ? Namun andai benar ada yang hilang soalnya…

Dapatkah kita mencari apa yang hilang sepanjang perjalanan masa. Ya, perjalanan selama 52 tahun kita merdeka.

Kita tanyakan semangat kita. Benarkah semangat 2009 ini berkobar  sebagaimana membaranya semangat 1957 dahulu? Mungkin keterlaluan tuduhan ini; Menyaksikan meriahnya 31 Ogos ini macam satu pesta. Ia bukan symbol perjuangan tapi pentas hiburan.

Lalu dijawab; jangan samakan dulu dengan sekarang. Ini zaman kita mengisi kemerdekaan…, Perjuangan itu bukan hanya di medan tempur saja.  Setelah mendengar tentang semua yang dibicara, mengangguk kepala cuma "Kotakanlah kata-kata kamu tentang perjuangan demi negara"  kerana sangat ingin rasanya menyaksikan perjuangan di era baru ini.

Tapi tak selesai persoalan, bertanya  lagi;

Apakah kerana zaman maka kita berubah cara. Zaman akan sentiasa berubah. Dan apakah,  akan dibiarkan saja Zaman menentukan  segala jenis dan hala perubahan?

No comments:

Post a Comment