Tuesday, August 18, 2009

MAAF

Pertama;
“Saya menyusun sepuluh jari dan saya pohonkan kemaafan atas segala kesalahan yang terlanjur saya lakukan”

Kedua;
“Dari hujung rambut hingga hujung kaki, saya mohon maaf kerana telah mengasari”
***************************

Mungkin itu adalah beberapa ungkapan sebagai cara kita meminta MAAF. Tapi cuba kita selami keikhlasan kita ketika memohon MAAF. Apakah MAAF yang kita pohon itu sekadar pada perbuatan yang telah mengasari atau mengguris orang lain.

Saya tidak fikir demikian. Maaf yang dipinta bukan setakat itu…,

Untuk satu kemaafan, sebenarnya kita menghamparkan fikiran dan perasaan kita untuk dimaafkan. Kerana perbuatan itu hanya terjemahan. Terjemahan dari yang difikir dan dirasa. Justeru apabila kemaafan dipohon, yang mahu dimaafkan itu adalah fikiran dan perasaan yang terselindung.

Sebaiknya PEMAAF ini menjadi sifat semua. Ingat pada pepatah yang mengatakan; “……….., kalau ada silap dan salah jangan disimpan didalam hati’.

Mengapa silap dan salah tidak boleh berada dihati ? Kita tentu sedar, bahawa bibit dendam adalah bermula dari kedekutnya diri kita memberi kemaafan.

Alangkah ruginya !
Jika kita yang berdendam merana, sedangkan yang didendam tidak apa-apa.

No comments:

Post a Comment