Sunday, May 3, 2009

PERCAYA ATAU TIDAK

Terserempak dengan seorang pakcik, lalu bertanya kepadanya. Ramai juga yang hadir pakcik?  Banyak betul kerusi kosong Nak…, mungkin kalau 200 orang tu adalah. Berdetik di hati, sikitnya! Hebaan bukan main, sana-sini banner saja bergantungan.

Terserempak lagi dengan seorang pakcik, berumur sedikit dari yang pertama. Soalan lain diajukan. Dapat sumbangan apa pakcik? Sambil menunjukkan beg plastik di tangan, inilah Nak…, beras 10 kilo, gula 5 kilo dan kopi 1 kilo. Oooo begitu. Dalam hati berkata, mesyuarat semalam bukankah disebut  ada bantuan RM 200.00,  mana sudah perginya?

Keesokannya, pada halaman tiga media melaporkan.  Seramai 500 orang penduduk kampung telah menghadiri Majlis MENABUR BUDI. Tambah penulis lagi,  seramai 100 orang keluarga miskin telah menerima  bantuan wang tunai sebanyak RM 200.00

 PERCAYA yang mana?  Lain Dicakap Lain Dibuat .

Ini satu berita. Kemalangan ngeri yang meragut nyawa seorang lelaki dalam lingkungan usia 40an. Peristiwa itu diceritakan seseorang, ada pandangan diberi.  Katanya, malu juga kalau mati begitu. Mati melarikan perempuan.

Sebaliknya cerita orang ini. Menurutnya, kesian lelaki itu.  Betapa dia telah  bersusah payah untuk menyelamatkan perempuan yang ditemuinya dari membunuh diri. Akhirnya dia yang terbunuh. Dia dijemput mengadap Ilahi semasa perjalanan menghantar perempuan itu ke rumah orang tuanya.

Lain pula nada seorang ini. Dia juga menyaksikan kejadian itu. Selesai ceritanya,  dalam keluhan dia berkata.  Nasib manusia siapa yang tahu.  Kalau umur sudah sampai, dalam tidur pun boleh mati.

PERCAYA yang mana?  Peristiwa sama, lain-lain cerita.

PERCAYA pada cerita? Sebenarnya hanya ada dua cerita. Cerita BENAR dan Cerita BOHONG. Maka itu, diperingatkan kepada yang bercakap. Seperti ini bunyinya;  ‘Kerana pulut santan binasa. Kerana mulut badan binasa’.  Lantas,  lebih baik diam dari lidah bercabang.

Benar, lidah itu ibaratnya lebih tajam dari pedang. Kerana jika lidah melukakan darahnya di hati. Tidak seperti pedang lukanya nampak di mata. Maka bila berbicara, perlulah beradab dan tahu untuk apa? Lihat pada isinya, apakah  kebenaran atau kepalsuan. Maksud ini kena jelas dan mengerti, kerana sisi kebenaran dan kepalsuan itu berbeda. Jika kebenaran itu membangunkan maka kepalsuan itu pasti menghancurkan. 

Apakah bercakap satu kebebasan?  Yang pasti  orang memang suka bercakap untuk bercerita tentang dirinya dan sianu, tentang itu dan ini.  Mereka memuji,  mereka juga mengeji. Ada yang elok kata-katanya tapi  ada juga jenis mengadu domba, merata menabur fitnah. Ada yang walau kebenaran menghindari sumpah, tapi ada yang penuh keberanian dalam kepalsuan  mereka bersumpah.

Itulah orang.  Ada saja yang mahu dia cakapkan . Mereka bercakap apa yang mereka fikir. CAKAP mereka adalah FIKIRAN mereka. Oleh itu, bukan semua PERCAKAPAN orang sama nilainya. Namun siapapun bercakap, jika mereka bercakap, apa kata mereka, tak kuasa kita mengawalnya. Tapi kita yang mendengar,  mahu PERCAYA atau TIDAK PERCAYA  pada cakap mereka itu kuasa kita.

PERCAYA atau TIDAK PERCAYA boleh menjadikan kita baik. Tapi  tidak mustahil PERCAYA atau TIDAK PERCAYA boleh menjadikan kita rosak.

No comments:

Post a Comment