Saturday, May 9, 2009

PERIUK NASI

Siapa tak tahu PERIUK NASI. Pelbagai jenama ada; sebut saja National, Sanyo, Philip, Kenwood, Toshiba Akira merata ditemui. Akan datang banyak lagi jenama baru. Poket berisi tiada halangan untuk membeli. Mahu murah boleh ! dan kalau mahu mahal bayar saja lebih. Kalau masak pastikan nasinya cukup. Ramai yang makan ambillah periuk  yang lebih besar.

Tapi jangan lupa ada satu lagi jenama PERIUK NASI. Bukan juga versi baru, tapi zaman telah memberikan makna baru kepada PERIUK NASI ini.  Apa bezanya guna Periuk Nasi versi ini? Awalnya  Periuk Nasi diertikan seumpama rezeki, guna untuk mengalas hidup. Tapi hidup tidak selamanya tenteram, terpercik cabarnya. Apa terjadi !  Periuk Nasi bukan lagi mengalas hidup tapi menjadi alasan  hidup.

SEKARANG INI

Ada orang ; Menjaga Periuk Nasinya sanggup  dia membelakang agama.

Ada orang ; Menjaga Periuk Nasinya sanggup dia mengkhianat bangsa.

Ada orang ; Menjaga Periuk Nasinya sanggup dia menggadai maruah.

Ada orang ; Menjaga Periuk Nasinya sanggup dia memakan sahabat.

Ada orang ; Menjaga Periuk Nasinya sanggup dia menindas teman.

Ada orang ; Menjaga Periuk Nasinya sanggup dia bercabang lidah.

Ada orang ; Menjaga Periuk Nasinya sanggup dia bermuka-muka.

- PERIUK NASI menjadikan orang BERMACAM ORANG -

Orang sekarang bukan sekadar memasak nasi tapi  Orang pun akan dimasaknya. Apa tidaknya, mentang-mentanglah Periuk Nasi mereka bersadur berlian, mentang-mentanglah Periuk Nasi mereka kilangnya jenama Negara. Makannya telah berubah selera. Mengapa tidak ! jika yang dijilat keringat orang.

Ya.., Kini Orang sudah makan Orang. Orang itulah yang dikata Orang tak berhati perut. Perutnya tidak puas dengan hidangan lazat,  kenyangnya menjamah perut orang.

Alangkah baiknya ditanak nasi,  turut dirasa orang. Bukan sendiri merasa kenyang, ada orang menumpang kenyang.

Dunia ini untuk semua orang. Bukan hanya untuk Kita Orang. Jika Kita Orang mahu senang, demikian juga orang lain. Mereka Orang  pun mahu hidup senang.  Mengapa mesti kacau Periuk Nasi Kita Orang ? Dan Kenapa pula mesti dikacau Periuk Nasi Mereka Orang ?

Alahai PERIUK NASI….,  

No comments:

Post a Comment