Friday, May 8, 2009

PERSOALAN MASA


Sekadar bertukar pandangan mengenai 3 persoalan MASA.

Pandangan Pertama;
Persoalan: ‘Mengimbas masa silam dan menoleh kebelakang itu juga cara merasakan pergerakkan masa?’

Masa silam jika kondisinya sama saja dengan kondisi masa kini. Dapatkah di rasa pergerakan masa? 

Tapi jika kondisi masa telah bertukar rupa. Tentu dapat dirasa peredaran masa. Mungkin sesuatu juga dapat dipelajari. Belajar dari zaman yang berubah, bergantunglah nanti samada perubahan kecil atau perubahan besar.

Perubahan zaman tidak berlaku kebetulan, melainkan kesan dari pembaharuan jiwa dan pemikiran. Seringkali jiwa dan pemikiran besar akan meninggalkan mercu tanda zaman. Peninggalan oleh mereka yang digelar pelopor zaman, Pemimpin Perubahan. 

Apa Salah Menjengah Masa Silam Jika Untuk Merubah Zaman. Asal Dapat Kembali Ke Masa Kini, Kerana Masa Kini Itu Adalah Realiti. Lakukan Sebaiknya Pada Masa Kini, Jangan Sampai Masa Kini Menjadi Titik Mula Kehancuran Masa Depan.

Pandangan Kedua ;

Persoalan: ‘Bayangkan jika tiada alat mengukur masa’.

Sebaliknya bayangkan pula jika semua alat mengukur masa tidak berfungsi. Walau apa alat sekalipun, samada alat buatan manusia mahupun pengukur ciptaan Tuhan. 

Dapatkah anda menunggu ketibaan yang tak tahu waktunya. Dan bagaimana agaknya melakukan sesuatu, jika bermula entah bila, dan untuk berakhir pun entah bila? Juga, urusan apa perlu diteruskan lagi jika hari tak berganti. Haru juga keadaannya begini….., 

Pandangan Ketiga ;
Persoalan : Masa Yang Tiada Ujud

Di perantara titik mula dan titik akhir ujud ruang peristiwa. Peristiwa ada ketika menyentuh jiwa dan fikiran. Bagaimana agaknya menyukat masa yang ujud dalam jiwa dan fikiran ?

Apakah sukatan mengukur masa sayang, jika ruangnya melepasi titik perpisahan. Apakah sukatan mengukur masa perjuangan jika ruangnya bukan hanya di medan tempur. Apakah sukatan mengukur masa kemaafan jika kemarahan tiada berpenghujung. Ruang dalam jiwa dan fikiran adalah ruang masa yang tanpa sukatan. 

***********************
Yang Dikejar Tak Dapat Yang DiGendong Berciciran. Ini Bukan Pepatah Tentang Masa. Benar ! Tapi Bagi Saya Ini Adalah ;
PEMBAZIRAN MASA

1 comment:

  1. Masa itu berlapis-lapis..
    Hidup ini hanyalah mainan emosi..
    Sama-sama fikirkan

    ReplyDelete