Tuesday, July 28, 2009

SEDUTAN KATA-KATA

Petang tadi, saya utarakan pandangan mengenai KUASA kepada para hadirin. Pandangan itu bukanlah  suatu konsep komprehensif, tetapi sifatnya sekadar suatu peringatan. Dengan sedikit penambahan, inilah kata-kata itu…,

“Apa salahnya BERKUASA ! Yang salah adalah menyalah gunakan KUASA.  Maka beringatlah tatkala menjadi manusia BERKUASA. Gunalah KUASA untuk melindungi dan membangunkan agama, negara dan bangsa. Andai tatkala BERKUASA, lalu tersimpang arah KUASA itu dan tidak pula mahu berbalik kepangkalnya.  Nescaya  KUASA itu  akan kembali membinasakan diri”

“Jangan hindari KUASA dan teruslah miliki KUASA. Bayangkan jika sang suami tidak punya KUASA pada isterinya, kita ibubapa tidak punya KUASA  pada anak-anak, si ketua  tidak punya KUASA  pada pengikutnya. Dan  bayangkan pula, apa terjadi jika rakyat tidak BERKUASA  kepada negaranya…….”

"Jangan jadikan  KUASA seperti permainan catur. Tidakkah terfikir;  bahawa KUASA itu menTERTIBkan  ADAB. Tidakkah terfikir;  bahawa KUASA bukanlah hanya berpentaskan pertaruhan pengaruh. Megnet  KUASA lebih  luas dari itu. Bukankah juga KUASA juga menYUSUNkan  HUBUNGAN. Agar kita tahu kepada siapa kita hormat, patuh, taat dan setia. Dan lebih utama kita tahu kenapa kita perlu hormat, patuh, taat dan setia”

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment