Tuesday, July 21, 2009

MEMPELAJARI KEBAIKAN

Mari bersama kita cari KEBAIKAN.  Di manakah yang bernama KEBAIKAN itu  berada?

Jika begitu soalnya, mari bersama kita senaraikan beberapa yang bernama KEBAIKAN; pemurah, penyayang, pembersih, pengasih. Teruslah menyenaraikan….., Bukankah senarai itu adalah sifatnya  manusia.

Maka jika mahu mencari KEBAIKAN carilah dalam diri manusia. KEBAIKAN itu walau tiada bentuk fizikal, tapi  kita  dapat lihat, kita dapat  dengar,  malah kita dapat rasa. Justeru KEBAIKAN yang kita alami sebenarnya sebahagian dari KEBAIKAN orang kepada kita.  KEBAIKAN mereka yang  bernama Orang Baik.

Tapi, cukupkah sekadar kita menerima KEBAIKAN?  Tidak salahkan, jika kita  MEMPELAJARI KEBAIKAN seseorang? MEMPELAJARI KEBAIKAN pilihlah cara bagaimana;

Cara - Menirukah ?

Cara - Mencontohikah ?

Cara – Mengikut-ngikutkah ?

Cara - Berteladankah ?

Cara - Beriktibarkah ?

Asalkan kita juga akan menjadi Orang Baik apa salahnya cara pilihan kita.

Namun masih ada teguran mahu dikata;  Ini juga tentang MEMPELAJARI KEBAIKAN. Maksud saya….,

Orang Baik tiada yang hidup selama-lamanya. Apalah beza KEBAIKAN pada DIRI manusia yang SAMA hanya kerana dunianya telah berubah. Dua dunia, iaitu dunianya ketika dia masih hidup dan dunianya  setelah  dia mati.

Kenapa soalan ini saya ajukan? Kerana kadang berlaku, setelah seseorang mati barulah berjela-jela KEBAIKANnya dihebahkan. Sedangkan suatu ketika, semasa hidupnya  hampir saja KEBAIKANnya  mengundang musibah kepada dirinya. (Saya tinggalkan kenyataan ini dengan persoalan!)

MEMPELAJARI KEBAIKAN itu tiada peraturan masa. Kerana pada saya KEBAIKAN itu sentiasa hidup dan tak akan pernah mati.

No comments:

Post a Comment