Thursday, January 14, 2010

JUJUR PADA....,

Sejauhmanakah kita berkata menggunakan maklumat yang masih asli jika maklumat yang kita terima bukan dari sumber yang pertama. Apatah lagi maklumat itu bersifat bebas, cenderung saja mengikut tafsiran individu yang memberi perspektif terhadap maklumat tersebut.

Pergerakan maklumat juga bukan seperti “Kompas Yang Mencari Arah Qiblat”. Ke manapun arah anak panah bergerak yang ditunjuk tetap juga arah Qiblat. Justeru tidak menghairankan jika satu maklumat boleh mencetus permusuhan kerana pertembungan semangat maklumat itu ekoran pentafsiran dua aliran yang bertelagah.

Kita juga mungkin menjadi antara tapak perjalanan maklumat dan maklumat yang melintas itu boleh jadi maklumat silam yang mahsyur sebagai sejarah. Sejarah yang amat berharga kerana Sejarah adalah takungan peristiwa dan maklumat yang menjadi rupa di masa silam. Maka….,

JUJURLAH PADA SEJARAH. Pegang kejujuran itu bila mempersembahkan sejarah. Jangan disembunyikan kebenarannya untuk kepentingan sendiri. Jangan pula dihidupkan dengan membataskan semangatnya sekitar kelompok sendiri.

Apakah niat memilih-milih sejarah secara angkuh untuk memperhebatkan satu-satu kelompok boleh melanjutkan usia sejarah atau menjadikan sejarah semakin tiris. Benarlah, tidak terjumpa akan wasiat generasi silam sebagai kalam mewariskan sejarah mereka kepada generasi kini dan masa depan namun wajarkah dinafikan bahawa sejarah menjadi hak semua.

No comments:

Post a Comment