Monday, January 11, 2010

BENAR

Lama BENAR saya tidak berkunjung ke blog sendiri. Soal kenapa, rasanya “TIDAK PENTING ” sangat untuk orang lain tahu. Tapi untuk saya, sebab itu sangat “PENTING” untuk saya tahu.,

Kemungkin juga itu sebabnya, kenapa ada perkara lain “PENTING” pula untuk orang lain tahu. Namun “TIDAK PENTING” sangat untuk saya tahu…

Begitulah berpendapat. Samada BENAR masih saja boleh dipersoalkan.

Tapi ini memang BENAR. BENAR saya telah kembali mengisi blog ini. Walau mungkin kemasukan entrinya tidak sekerap yang saya sendiri harapkan.

Sejak tadi, dari awal ayat, saya tampilkan istilah BENAR. Ada beberapa persoalan muncul di fikiran…..

Agaknya KEBENARAN bagaimanakah yang tiada penafian padanya?
Dan, jika KEBENARAN ditewaskan apakah ia bukan BENAR lagi ?

KEBENARAN yang dipersoal sebegini jika bertemu kesukaran tetap juga merasa selamat. Tapi apakah terjadi jika Pembohongan diangkat sebagai KEBENARAN? Dan jangan katakan ini andaian, kerana berapa banyak Pembohongan tapi masih tetap ada yang percaya. Apalah untungnya bila aturan BENAR telah terbalik. Terbalik bagaimana? Seperti ini; “BERANI KERANA BOHONG, TAKUT KERANA BENAR”.

“ menjadi Orang Kecil yang BENAR jauh lebih mulia dari menjadi Orang Besar yang BOHONG”
Ini pun pendapat juga. Wallahulam….

No comments:

Post a Comment