Tuesday, August 2, 2011

SIBUK BETUL

SIBUK BETUL! .

Hampir ramai kalangan yang dirinya Sibuk Betul setiap hari. Jadi bagaimana agaknya yang dikatakan Sibuk Betul itu? Jawapan ringkasnya tentulah "Betul-betul Sibuk". Tapi kalau dikatakan bukan "Main Sibuk" lagi, itu pun sibuk betul namanya. Itulah keadaan di mana banyak sangat kerja perlu dilakukan sehingga mengekang masa. Jika sekiranya tiada kekangan masa, walau banyak mana pun kerja perlu dilakukan masih belum sibuk betul namanya.

Saya sengaja menamakan SIBUK ini kepada dua jenis SIBUK. Pertama Sibuk Besar dan kedua Sibuk Kecil. Sibuk besar ini ialah bila kerja-kerja yang dilakukan memerlukan daya fikiran. Seperti sibuk membuat banyak assigment atau sibuk menghadiri meeting kesana kemari. Manakala Sibuk kecil ialah bila kerja-kerja yang dilakukan itu bersifat rutin. Seperti sibuk buat kerja-kerja rumah atau sibuk melayan pelanggan. Masih belum saya namakan jika berlaku keadaan di mana dua jenis sibuk ini berlaku serentak. Kenapa perlu sangat sibuk ini dinamakan? Tujuannya supaya kita tahu mengurus kerja mengikut kepentingan dan keutamaannya.

Persoalannya, kenapa jadi Sibuk Betul? Pertama banyak sangat tugas yang diberikan dan kedua memang banyak kerja yang kita sendiri mahu lakukan. Jika mencari siapakah kalangan yang berjaya kerana sibuk. Pada saya itulah orang yang berkemampuan membuat banyak kerja dengan baik dalam satu-satu masa yang ditentukan.


- Posted from my iPad

No comments:

Post a Comment